وبسایت تخصصی گروه زمین بچه های پیام نورواحداهواز***خوش اومدی

وبسایت تخصصی گروه زمین بچه های پیام نورواحداهواز***خوش اومدی

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 8
بازدید کل : 1741
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1




زمین شناسی دریایی

دریایی زمین شناسی

 

مطالعه بخشی از زمین در زیر اقیانوس. حدود 70 درصد از سطح زمین با آب پوشیده شده است. زمین شناسی دریایی شامل مطالعه کف دریا، از رسوبات، سنگ، و ساختارهای زیر کف دریا و از فرایندهایی که مسئول شکل گیری خود را. برای زمین شناسی دریایی، با حضور از ماسک اقیانوس ویژگی های اصلی مورد علاقه. عمق متوسط ​​اقیانوس در حدود 3800 متر (12،500 فوت) است، و بزرگترین اعماق بیش با 11،000 متر (36،000 فوت گودال ماریاناس) هستند. مطالعه کف دریا مستلزم به کارگیری یک مجموعه پیچیده ای از تکنیک برای اندازه گیری خواص مشخصه از سطح زمین در زیر اقیانوس. بر خلاف به نظرات مردمی، تنها اقلیتی از تحقیقات زمین شناسی دریایی شامل مشاهده مستقیم از کف دریا غواصی یا زیردریائیها. در عوض، بیشتر از کف اقیانوس با کشتی های سطحی با استفاده از سنجش از راه دور روش های ژئوفیزیک بررسی، و اخیرا توسط مشاهدات ماهواره ای.

در اواسط 1960s به اواسط 1970s، تئوری تکتونیک صفحه ای و توسعه داده شد و تایید بر اساس مشاهدات زمین شناسی و ژئوفیزیک از کف اقیانوس و پوسته. مشاهدات کلیدی شامل ویژگی های مغناطیسی سنگ، وضع اشکال زیردریایی، توزیع و سن رسوبات دریایی، و جایگاه و طبیعت مناطق زلزله و فعالیت های آتشفشانی. زمین لرزه در خدمت به تعریف مرزهای بشقاب اصلی است. محور پشته اواسط اقیانوسی علامت گذاری سایت های واگرایی بشقاب، ترانشه علامت گذاری محل برخورد صفحات (مناطق فرورانش). صفحات واگرا برای تولد از پوسته اقیانوسی جدید اجازه می دهد، در حالی که برخورد صفحات را در خود جای تخریب مقدار معادل پوسته. بزرگ راستالغز گسل وجود داشته باشد (مانند گسل سان آندریاس) که در آن صفحات توسط یکی از دیگری (شکل 1) اسلاید.

شکل 1 نقشه نشان می دهد که ساختار تکتونیکی لیتوسفر زمین است، که حدود 10 صفحات سفت و سخت، هر یک در حال حرکت به عنوان یک واحد مجزا تشکیل شده است. (پس از JF دیویی، پلیت تکتونیک، علمی. عامر، 226 (5) :56-68، 1972)
شکل 1

پوسته اقیانوسی نسبتا جوان است، داشتن شده است به طور کامل در 200 میلیون سال گذشته (از من است) تشکیل شده است. روند تجدید و یا بازیافت پوسته اقیانوسی نتیجه مستقیم تکتونیک صفحه ای و کف دریا گسترش فرآیندهای است. از این رو منطقی است، و شاید ضروری، که تاریخ زمین شناسی از کف دریا در چارچوب اصول پلیت تکتونیک مشخص شده است. صفحات حرکت می کند از هم جدا، گدازه مذاب به سطح می رسد برای پر کردن حفره ها، ایجاد پوسته های جدید اقیانوسی. که در آن صفحات گرد هم می آیند، پوسته اقیانوسی در داخل کشور، از زمین محوری، ایجاد ترانشه های عمیق اقیانوسی است. این ترانشه ها در ابتدا در اطراف لبه از اقیانوس اقیانوس آرام (شکل 1) قرار گرفته است. مواد پایین رفتن را می توان با استفاده از توزیع زمین لرزه به عمق حدود 700 کیلومتر (420 مایل) ترسیم شده است. در آن سطح، شخصیت لیتوسفر فرورونده از دست داده است، و این مواد احتمالا مجدد ذوب شده و با اطراف فوقانی گوشته مواد جذب شده است.
ریخت شناسی و رسوب ولایت های بزرگ
از ویژگی های عمده ای از کف دریا پشته های اقیانوسی اواسط، حوضه، حاشیه قاره، بزرگ استان آذرین، دریاهای حاشیه ای، و ویژگی های غیر عادی هستند.
میانه، پشته های اقیانوسی
بسیاری از کف اقیانوس را می توان به سه منطقه گسترده فیزیوگرافی، یک درجه به (شکل 2) طبقه بندی می شود. مراکز تقریبی حوضه اقیانوس های دیدنی و جذاب، محدوده در سطح جهان محاصره کوه، خط الراس اواسط اقیانوسی (MOR)، شکل گرفته است که به عنوان نتیجه مستقیم تقسیم جدا از لیتوسفر اقیانوسی مشخص می شود. ویژگی های مورفولوژیک از این رشته کوه در مقیاس کوچک بستگی دارد تا حدودی بر میزان جدایی از صفحات درگیر است. همانطور که در شکل نشان داده شده است. 3، امداد تپه بسیار عمیق، به ویژه در 500 کیلومتر (300 مایل) از خط الراس تاج است، به طرز محسوسی ناهموار آهسته گسترش ریج میانه اقیانوس اطلس از سرعت گسترش به شرق ظهور اقیانوس آرام است. مشخصات ظهور از شرق اقیانوس آرام نیز گسترده تر و کم عمق از برای ریج اواسط اقیانوس اطلس است. اگر کل اواسط سیستم پشته های اقیانوسی به سرعت در حال گسترش، حجم گسترده از سیستم خط الراس آب از حوضه های اقیانوسی بر روی قاره ها جابجا، و این ممکن است یک حادثه شناخته شده از گناه دریایی در طول دوره کرتاسه را توضیح دهد.
شکل 2 زمین شناسی از شمال اقیانوس اطلس است. () فیزیوگرافی اختلافات از کف اقیانوس. (ب) ویژگی های مورفولوژیک اصلی در امتداد مشخصات بین شمال آمریکا و آفریقا است. (اصلاح شده از BC Heezen و همکاران.، تنظیمات GSA. پاپ، 65، 1959)

شکل 3 نقشه برداری از خط الراس اواسط اقیانوسی است. (الف) میانه اقیانوس اطلس ریج (25 ° N)، گسترش میزان 2.6 سانتی متر (1.0 اینچ) در سال است. (ب) ظهور شرق اقیانوس آرام (55 ° S)، گسترش میزان 8.8 سانتی متر (3.5 اینچ) در هر سال، سطح دریا افزایش می یابد و باعث گناه (فلش) می باشد. 1 کیلومتر = 0.6 مایل.

شکل مقطعی گسترده از این رشته کوه از اواسط اقیانوس را می توان به طور مستقیم و به سادگی مربوط به سن خود می شود. عمق خط الراس اواسط اقیانوسی در هر محل، در نتیجه از انتقال مداوم گرما به سطح و خنک کننده از پوسته اقیانوسی و خاک کم عمق دامنه کوه ودشت که مرکب از سنگریزه وسنگهای نیمه خاک شده میباشد. همانطور که سرد، قراردادها، و متراکم تر، پوسته اقیانوسی به علاوه نزول لیتوسفر اقیانوسی isostatically (تحت وزن خود) را آستنوسفر بیشتر مایع می شود. عمق به بالا از پوسته اقیانوسی یک تابع قابل پیش بینی از سن که پوسته است، خروج از چنین پیش بینی عمق نشان دهنده ناهنجاریهای عمق اقیانوسی (شکل 4). این ناهنجاری عمق احتمالا به دلیل فرآیندهای دیگر از خنک کننده، lithospheric مانند آتشفشان درون تشکیل شده است. زنجیره جزیره هاوایی و گروه اهل جزایر پلینزی جزیره، نمونه هایی از این نوع آتشفشان. همچنین نگاه کنید به: استنوسفر، Isostasy
شکل 4 ناهنجاریهای عمق اقیانوس. () شمای لیتوسفر، استنوسفر، و مختلف اعماق اقیانوس دورتر از محور پشته های اقیانوسی اواسط سیستم گسترش است. (ب) پارامترهای مورد استفاده برای محاسبه عمق پوسته تنظیم و به تجزیه و تحلیل روابط عمق سن. (c) فرضی عمق پوسته (DC) در مقابل (سن) 1/2 طرح نشان دادن رابطه خطی پیش بینی شده توسط نظریه است. تفاوت بین مشاهدات واقعی و آماری بهترین خط برازش داده شده نشان دهنده ناهنجاریهای عمق باقی مانده است. DC (پیش بینی) عملکرد مثبت یا منفی ناهنجاریهای عمق. WD = عمق آب، ST = ضخامت رسوب عمق D0 = پوسته پوسته در سن صفر؛ δDC = ناهنجاریهای عمق (تفاوت بین اعماق پوسته مشاهده و پیش بینی). (بعد از DE هیز، نقشه ناهنجاری های در عمق اقیانوسی: در جستجو برای شاخص های همرفت asthenospheric، لامونت-دوهرتی سالنامه رصدخانه زمین شناسی، 1982-198
بررسی های بسیار دقیق برای اندازه قطعه نسبتا کم از سیستم خط الراس اواسط اقیانوس در شمال اقیانوس آرام، اقیانوس آرام جنوبی، و جنوب اقیانوس اطلس در تلاش برای مقایسه ویژگی های مورفولوژیک از مناطق کرستال در سریع، تکمیل متوسط، و آهسته گسترش پشته. دامنه از بخش امداد در مقیاس کوچک است تا حدودی وابسته به نرخ کف دریا گسترش است. این امداد در مقیاس کوچک است که در محور از خط الراس به دنیا آمد. به عنوان حرکت آن به سمت لترال گسترش آن به تدریج تکامل می یابد، آرام تر شدن آن را به عنوان است به آرامی توسط "بارش برف" از رسوبات دریایی پیچیده است. در نتیجه تپه های کف دریا بسیار عمیق تشکیل استان های مورفولوژیک بزرگترین در جهان است.
مطالعات نقشه برداری نشان می دهد که در اواسط اقیانوس پشته شخصیتی تقسیم در انواع فلس در امتداد محور اعم از حدود 10 کیلومتر (6 مایل) تا به حدود 1000 کیلومتر (600 مایل) است. عمق مناطق کرستال نزدیک و درجه تقسیم بندی می شوند تصور کند تا منعکس کننده مقدار نسبی مذاب ماگمایی در دسترس برای تزریق و تغییرات زمانی آن است. قطاری از وسط اقیانوس پشته شخصیت فرونشست متغیر بزرگترین جزء مقیاس تقسیم بندی خط الراس است. مقیاس های کوچکتر تقسیم بندی آشکار تضاد در عمق در امتداد محور و در نزدیک کرستال مورفولوژی (شکل 5).
شکل 5 نقشه های دیجیتالی contoured از کشش تا 200 کیلومتر (120 مایل) از ظهور شرق اقیانوس آرام (ریج) در نزدیکی 11 ° N، 104 ° W. داده ها با استفاده از نوار سیستم نقشه برداری multibeam جمع آوری شد. عمق تاج پشته متفاوت بوده و از جنوب به شمال است و نشان می دهد تقسیم بندی در مقیاس متوسط ​​از خط الراس است. منطقه کمی در شمال مرکز نقشه نشان می دهد که با هم تداخل دارند گسترش مرکز، مثال دیگری از تقسیم بندی خط الراس است. (گرفته شده از ریج 2000 MBS داده و نمایش داده می شود با استفاده از GEOMAPApp نرم افزار)

جایگاه فعالیت های آتشفشانی در کف دریا ایجاد، به ویژه در یا نزدیک محور سیستم MOR، محیط زیست شیمی و درجه حرارت شدید، با plumes گرمابی (منافذ) داشتن درجه حرارت اغلب در بیش از 400 ° C (750 ° F) و شامل حل شده و ذرات مواد معدنی از قبیل سولفیدها، سرب، مس، و دیگران، اما عاری از اکسیژن آزاد و نور خورشید است. این شرایط تعریف محیط قبلا فرض نامناسب برای حمایت از زندگی. تعداد زیادی از کشتی غواصی اعزامی به این محیط نمونه برداری از مایعات و ذرات معدنی نشأت می گیرد مانند "دود سیاه و سفید" را از ساختارهای بزرگ chimneylike. آنها همچنین بهبود زندگی عجیب و غریب مانند صدف عظیمی و tubeworms غول که symbiotically با یک نوع باکتری به نام chemoautotrophs وجود دارد. مشاهدات چنین geobiologists تجدید نظر استنباط خود را در مورد آنچه سایر شرایط محیطی شدید ممکن است زندگی فرم حفظ شده است. همچنین نگاه کنید به: دریچه گرمابی؛ میانه اقیانوسی ریج، جزایر اقیانوسی، آتشفشانی

حوضه اقیانوس عمیق، در که در مجاورت پهلوها از خط الراس اواسط اقیانوسی دروغ، نشان دهنده بخش های قدیمی تر از کف دریا که پس از آن که پهلوها کم عمق از خط الراس (شکل 2). بخش عمده ای از رسوبات موجود در کف اقیانوس را می توان بطور گسترده به عنوان خاک زاد یا biogenic طبقه بندی شده است. رسوبات خاک زاد از درناژ landmasses مجاور مشتق شده و به کف دریا را از طریق سیستم های رودخانه آورده شده است. این بار رسوب است گاهی اوقات در قفسه قاره حمل و نقل، اغلب با استفاده از مسیرهای دره های زیردریایی است که تشریح درجه شیب، شیب قاره ای، و افزایش قاره است. رسوبات Biogenic در تمام نقاط از اقیانوس یافت، یا با خاک زاد رسوبات و یا در نزدیکی "فرم ناب" را در این مناطق غیر قابل دسترس به رسوب خاک زاد intermixed.

رسوبات Biogenic عمدتا از آزمون undissolved میکروارگانیسم های سیلیسی و آهکی، که حل و فصل به آرامی به کف دریا تشکیل شده است. این اصطلاح باران ثابت دریایی به طور معمول در میزان چند سانتی متر در هر هزار سال تجمع می یابد. ترکیب و میزان ورودی به رسوب biogenic بر ترکیب و فراوانی موجودات زنده، که به نوبه خود تا حد زیادی منعکس کننده درجه حرارت آب و تامین مواد مغذی در دسترس بستگی دارد. مناطق اقیانوس آرام استوایی و برخی مناطق دیگر از بالا آمدن اقیانوس عمیق، غنی از مواد مغذی و به نسبت غنی از میکروفون و فلور از آبهای سطحی است. مناطق atypically میزان بالای sedimention دریایی مشخص شده است. همچنین نگاه کنید به: بالا آمدن

به عنوان خط الراس فروکش پهلوها به اعماق، بزرگ اغلب در بیش از 6 کیلومتر (4 مایل) در طی یک دوره از 100 من، توپوگرافی در مقیاس کوچک است که به تدریج توسط رسوبات دریایی تغییر یافتهاست. هنگامی که رسوبات رسیدن به کف دریا، گرایش نهایی خود را در محیط محلی بستگی دارد. رسوبات زیبا می تواند به تعلیق برای مدت طولانی برگزار می شود و یا می تواند در امتداد پایین منتقل و در نهایت در یک محیط آرام تر سپرده شود. گاهی اوقات bedforms های دیدنی و جذاب مانند امواج رسوب و در نتیجه ارائه اطلاعات مهم با توجه به ماهیت و قدرت از پایین جریان فعالیت کنونی و باستانی است. در بعضی موارد، جریان پایین می تواند خیلی قوی که برای جلوگیری از رسوب رسوبات ریز دانه در دسترس نباشد، اساسا تمیز کاری کف دریا عاری از هر گونه رسوب قابل توجهی است. بر روی اکثر طبقه در اعماق دریا، جریان های پایین تنبل، و ترین رسوبات دریایی در یک محیط نسبتا آرام و یک پتو یکنواخت رسوبات در کف دریا موجود امداد سپرده شده است. اگر شیب تند کف دریا وجود دارد، برخی از رسوبات ممکن است افت کردن به طرف، توپوگرافی اولیه که بر اساس آن سپرده به طور موثر صاف.

فرآیندهای رسوب شده اند اقدام به اندازه کافی بلند و محل رسوب در دسترس است به رسوبات مشتق شده از قاره ها، تسکین اصلی پوسته اقیانوسی می تواند تبدیل به خاک سپرده شد. بسیاری از سپرده های های خاک زاد نمایندگی وقایع نسبتا ضربه (به عنوان مثال، رانش زمین زیردریایی بزرگ در حاشیه قاره یا جریان کدورت های بزرگ)، که در آن حجم زیادی از مواد از فاصله های بسیار دور در دوره های بسیار کوتاه حمل و نقل است. مکانیسم اصلی رسوب، روند تسطیح را پر می کند که برای اولین بار پایین توپوگرافی و در نهایت می تواند منجر به دفن کل کف دریا اولیه امداد است. این نتیجه بسیار مسطح، topographically سیما یا جنبه بخصوص دشت بسیار عمیق است. چنین دشت های بسیار عمیق شخصیتی بین حاشیه قاره ها و پهلوها در معرض سیستم خط الراس اواسط اقیانوسی نهفته است. مناطق دشت بسیار عمیق دارای شیب هستند که کمتر از 1:1000 می شوند و به طور معمول انواع مختلفی از لایه های مجزا از رسوبات حمل و نقل underlain. همچنین نگاه کنید به: حوضه، رسوبات دریایی، کدورت کنونی
حاشیه قاره
حاشیه قاره در منطقه انتقالی بین قاره ها و حوضه اقیانوس قرار دارند و علامت یک تغییر عمده از عمق به آب های کم عمق و از نازک به پوسته قاره ای ضخیم است. حاشیه rifted و حاشیه های همگرا: حاشیه های قاره ای از دو گروه گسترده تشکیل شده است.
حاشیه Rifted
نمونه های خوبی از حاشیه rifted محدوده اقیانوس اطلس (شکل 2). این حاشیه ها نشان دهنده بخشهایی از آمریکای جنوبی و شمالی قاره آمریکا بود که یک بار به هم پیوسته به غرب آفریقا و شمال غربی آفریقا، به ترتیب. این ابر ها از هم جدا 160-200 من rifted شد پیش به عنوان مراحل اولیه از کف دریا گسترش و تولد از اقیانوس اطلس در حال حاضر کف دریا (شکل 2). همچنین نگاه کنید به: قاره ها، تکامل، ابر

حاشیه قاره پروگزیمال به منابع زیادی از رسوبات زمینی هستند که از محصولات قاره فرسایش هستند. حاشیه نیز مناطق از حرکات عمودی بسیار بزرگ را از طریق زمان است. این حرکت عمودی یک نتیجه از گرم و سرد کردن پس از آن از لیتوسفر قاره rifted و فرونشست است. در طول rifting های اولیه از قاره ها، حوضه گسل های متصل به شکاف تشکیل می دهد که به عنوان سایت های رسوب مقادیر زیادی از رسوبات (شکل 6) خدمت می کنند. این حوضه های رسوبی را تشکیل می بارهای قابل توجهی بر روی پوسته زیرین، ظهور یک جزء اضافی از فرونشست حاشیه. حاشیه های قاره ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا آنها به عنوان محل تجمع رسوبات ضخیم (از جمله ریزه آلی)، داشتن پتانسیل قابل توجهی برای تشکیل نهایی و غلظت هیدروکربن است. به عنوان مناطق نسبتا کم عمق، آنها نیز در دسترس به حفاری دریایی اکتشافی و چاه های تولید نفت و گاز است.
شکل 6 مقطع شماتیک حاشیه قاره rifted. توجه داشته باشید تغییرات چشمگیر در کل ضخامت پوسته در سراسر حاشیه، گسل محدود حوضه های رسوبی، بزرگ و ضخامت رسوبات مشتق از زمین تا افزایش قاره است
همچنین در محیط های قاره ای حاشیه انتخاب تشکل های غیر معمول شناخته شده به عنوان هیدرات گاز. هیدرات گازهای منجمد، به طور معمول از متان تشکیل شده است، هیدروکربن های بالاتر، و دی اکسید کربن، که در یک حالت پایدار تنها در یک محدوده نسبتا باریک از دما و فشار وجود داشته باشد. وقوع چنین هیدرات در حال حاضر تصور می شود به مراتب بیشتر از برآوردهای گذشته است. هیدرات اغلب با شبیه سازی پایین بازتابنده است، که به نمایندگی از یک افت شدید در امپدانس صوتی از تجمع گاز متان آزاد درست زیر پایه منطقه هیدرات گاز همراه است. همچنین نگاه کنید به: هیدرات
شواهد وجود دارد که گازهای هیدروکربنی (عمدتا متان)، محبوس شده در هیدرات های گاز طبقه زیر دریا، تشکیل یک بخش قابل توجهی از گاز متان جهانی است و به احتمال زیاد به تمرکز شدید از تحقیقات در حال انجام است. پتانسیل هیدرات های گاز به منظور کمک به موجودی جهانی انرژی هیدروکربن بازیابی، موضوع بحث و جدل باقی مانده است. همچنین نگاه کنید به: نفت و گاز دریایی
بسیاری از بند های رسوبی و یا طرفداران زیردریایی SEAWARD از دره های زیردریایی برجسته حجاری حاشیه قاره یافت می شود. مطالعات انجام شده در این رسوبات ته نشین شده اند، نشان داد که تعدادی از ویژگی های سطح غیر معمول است که شامل یک سیستم پیچیده ای از کانال های زیردریایی شعبه، بعضی ها با levees. سیستم های کنترل کانال توزیع رسوب و نفوذ جریان interchannel رسوبی و فرسایشی است. هواداران نیز از عمده رسوب ورودی سریع و آنی ناشی از جرم بزرگ زیر دریایی جریان افتادن کدورت و extrachannel منجر شود. همچنین نگاه کنید به: دره عمیق و باریک زیردریایی

خط ساحلی در حال حاضر نشان می دهد هیچ اهمیت زمین شناسی خاص به عنوان یک مرز و سازه های پوسته قاره ای و اقیانوسی ممکن است یا نه ممکن است دروغ نزدیک به خط ساحلی حاضر. ثابت شده است که از سطح دریا چند بار نوسان تا آنجا که 300-400 متر (980-1300 فوت) تغییر در طول 200 آخرین من چنین تغییراتی در سطح دریا در درجه اول با توجه به وجود یا عدم وجود ورق های یخ قاره بزرگ، که مقادیر عظیمی از آب را ذخیره، در نتیجه کاهش آب کل موجود برای پر کردن حوضچه های اقیانوس می باشد. در طول دوره های یخبندان، سطح دریا می افتد. همچنین نگاه کنید به: عصر یخبندان

غرفه کم از سطح دریا، همزمان با زمان حمل و نقل سریع رسوبات زمینی در سراسر قفسه قاره و به حوضه اقیانوس عمیق است. در طول دورانهای میان دو یخبندان، زمانی که کمی آب به عنوان قاره ورق های یخ، افزایش سطح دریا ذخیره می شود. بر این اساس، مقدار زیادی از مواد زمینی حمل و نقل به دریا را در قفسه قاره گسترده، و نتایج در ساختمان دور افتاده و دور از ساختمان اصلی و یا progradation که مشخصه بسیاری از حاشیه قاره در حال حاضر روز به دام افتاده است. متقابل بین تغییرات سطح دریا و عملکرد رسوب را افزایش می دهد به interfingering پیچیده سپرده رسوب در امتداد حاشیه قاره.

یکی دیگر از روش به طور قابل توجهی تغییر سطح دریا است مربوط به بزرگ، تفاوت جهانی که در آن در نرخ کف دریا است که در سیستم های خط الراس اواسط اقیانوسی ایجاد می شود. زمانی که کف دریا ایجاد می شود بسیار به سرعت، است که صفحات در حال حرکت از هم جدا بسیار سریع، مشخصات از خط الراس اواسط اقیانوسی است نسبتا گسترده است. از آنجا که اعماق از اواسط اقیانوسی پشته به یک تابع مستقیم از سن پوسته، گسترش سریع نتایج در یک بخش بیشتری از ظاهر شدن خط الراس در ارتفاعات کم عمق از خط الراس اواسط اقیانوسی ایجاد شده توسط گسترش بسیار آهسته (شکل 3). از این رو، اواسط سیستم پشته های اقیانوسی با مشخصات وسیع به طور موثر به آب بیشتر از مناطق حوضه اقیانوس از یک با مشخصات شیب دار جابجا کند. آب آواره باید بر روی قاره های مجاور در ارتباط با سطح دریا افزایش eustatic حرکت می کند. این یکی توضیح برای وقوع یک گناه بزرگ جهانی اقیانوس ها را بر روی مناطق قاره ای در طول دوره میانی کرتاسه (85-115 MYA) است. همچنین نگاه کنید به: دره ریفت
حاشیه های همگرا
در مقابل به حاشیه rifted، حاشیه های قاره ای را احاطه کرده است که به طور معمول در اقیانوس آرام نشان دهنده مناطقی که در آن بشقاب ها برخورد است (شکل 1). به عنوان یک نتیجه از این برخورد، لیتوسفر اقیانوسی به داخل زمین محوری، از جایگاه underthrusting آشکار به عنوان سایتهای atypically عمیق اقیانوس شناخته شده به عنوان ترانشه های اقیانوسی (شکل 7). فرآیندهای فرورانش لیتوسفر اقیانوسی منجر به مجموعه ای از ویژگی های زمین ساختی و مورفولوژیک شخصیتی در ارتباط با ترانشه های اقیانوسی یافت. برآمدگی رو به بالا از پوسته SEAWARD از سنگر که نشان دهنده بست از پوسته اقیانوسی سفت و سخت به آن را به عنوان به سمت پایین در گودال خم شده است. از سمت خشکی منطقه گسترده ای از بسیاری از ترانشه به عنوان منشور accretionary شناخته می شود و نشان دهنده تجمع مقدار زیادی از رسوب که بر روی پوسته اقیانوسی به سنگر انجام شد. از آنجا که این رسوبات دارای قدرت نسبتا کمی، آنها underthrust با پوسته اقیانوسی سخت تر نیست، اما آنها خراشیده کردن. در واقع، آنها در امتداد دیواره داخلی از سیستم سنگر مست، افزایش دادن به یک منطقه از رسوبات بسیار ناقص است. این رسوبات به دست آمده از کف اقیانوس intermixed با رسوبات downslope از سرزمین های مجاور حمل و نقل، در نتیجه باعث ایجاد آمیزه های رسوبی کلاسیک. همچنین نگاه کنید به: حاشیه قاره؛ رسوب
شکل 7 اقیانوسی سنگر و مرتبط با ویژگی های زمین ساختی و مورفولوژیک است. (الف) مقطع از سیستم قوس جزیره به طور معمول واحدهای زمین ساختی و اصطلاحات (پس از DE Karig و GE شارما III، فرورانش و یک پارچه در ترانشه، Geol. SOC. عامر. گاو.، 86:377-389، 1975). (ب) مقطع شماتیک نشان می دهد که رابطه حرکات بشقاب نسبی به مرزهای بشقاب و مرتبط با ویژگی های کف دریا. در مرز صفحات واگرا (اواسط اقیانوسی پشته)، زمین لرزه های کم عمق رخ می دهد. در مرز صفحات همگرا (ترانشه)، کم عمق، متوسط ​​و عمیق زمین لرزه رخ می دهد. زمین لرزه کم عمق همراه مناطق فعال تبدیل رخ می دهد؛ مناطق شکستگی نشان دهنده آثار باقی مانده از ناپیوستگی پوسته در اصل در داخل منطقه تبدیل تشکیل شده (بعد از B. Isacks، J. الیور و LR سایکس، زلزله شناسی و تکتونیک جهانی جدید، J. Geophys مقاومت. ، 73:5855-5900، 1968).
ویژگی های غیر عادی
در علاوه بر به مورفولوژیک بزرگ و استان رسوبات، بخشی از کف دریا را از ویژگی های غیر عادی است که به وضوح توسط فرآیندهای اساسی کف دریا گسترش، برخورد بشقاب، یا رسوب تشکیل شد تشکیل شده است. ویژگی های چنین با این حال مهم است و نشان دهنده اجزای قابل توجهی از امداد کف اقیانوس. به عنوان مثال، زنجیر خطی از seamounts و جزایر. بسیاری از این زنجیره ها فکر به بازتاب حرکت صفحات اقیانوسی بیش از نقاط داغ که در داخل گوشته ثابت. نقاط داغ حمل ماگما از طریق پوسته اقیانوسی به سطح، و در نتیجه مسیرهای پیاده روی های آتشفشانی، که در خدمت به تعریف حرکت نسبی بیش از نقطه داغ از بشقاب. همچنین نگاه کنید به: ماگما، Seamount و guyot
حضور بزرگ، خلاف قاعده کم عمق مناطق شناخته شده به عنوان فلات اقیانوسی نیز ممکن است دوره های طولانی از فعالیت های ماگمایی منطقه ای غیر عادی است که ممکن است یا در نزدیکی مرز صفحات واگرا و یا در داخل بشقاب رخ داده است را نشان دهد. روش دیگر، بسیاری از فلات اقیانوسی تصور می شود تکه های کوچکی از بلوک های قاره ای شده اند که از طریق فرآیندهای rifting و گسترش پراکنده، و پس از آن پایین تر از سطح دریا فروکش برای تبدیل شدن به بخشی از زمین زیردریایی.
استان آذرین بزرگ (لب)، از نمونه های قابل توجه از گسیل وسیعی از گدازه های مافیک هستند که در هر دو قاره به عنوان بازالت سیل بزرگ و در کف اقیانوس در درجه اول به عنوان فلات بزرگ اقیانوسی یافت. در حالی که وجود این ویژگی ها شده است برای برخی از زمان شناخته شده است، پیدایش خود را تا حد زیادی در نظر گرفته شد که در نتیجه آشفتگی به فرآیندهای طبیعی بشقاب تکتونیکی است. در حال حاضر بر این باور بودند که جا لب بود به طوری سریع است (کمتر از 1-2 من) و حجم مواد تا بزرگ، که ایجاد پوسته اقیانوسی جدید به عنوان منسوب به کف دریا گسترش می تواند میزان تولید ماگما نمایندگی را در خود جای نمی


نظرات شما عزیزان:

arash
ساعت10:30---23 ارديبهشت 1392
daste shoma dard nakone.kash power point va ketab ham vase download mizashti-

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: تبسم مهدوی راد تاريخ: چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to tabasom3tina.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com